Ruokailuhetken pedagogiikkaa

Lasten päiväkotiruokailun tavoitteena on yleisesti uusien makujen maistamaan opettelu ja hyvien ruokatapojen noudattaminen.  Tärkeää on myös huomioida, että lapsi syö riittävästi ja monipuolisesti. Haluamme myös, että lapset oppivat kunnioittamaan yhteistä ruokahetkeä. Yhteen kokoontuminen ja yhdessä syöminen luo yhteisyyden tunnetta ja kasvattaa lasta ruokakulttuuriin.

Päiväkodin ruokahetkeen olemme luoneet erilaisia käytäntöjä, jotka ohjaavat lasta kunnioittamaan ruokahetkeä ja keskittymään nauttimaan miellyttävästä ja rauhallisesta ruokailuhetkestä. Ennen ruokailua mm. ruoka-apulaiset kattavat ruokapöydän kauniisti. Ruoka-apulaisten kanssa tutustutaan mitä ruokaa on tarjolla ja apulaiset ilmoittavat päivän ruuasta muille lapsille ja toivottavat  ”Hyvää ruokahalua ”. Ennen ruokailua käytäntönä on pitää päiväpiiri, jossa usein mm. luetaan ja lorutellaan ja lauletaan, päiväpiirin yhteydessä voidaan keskustella ruokailuun ja hyviin tapoihin liittyvistä asioista ja luetaan yhdessä ruokaloru.  Omassa päiväkodissamme on käytössä erillinen ruokalorupussi, josta voidaan lorutella vaikkapa eri ruokaloru eri päivinä.

Ruokailussa tarjoamme lapsille ruokailuvälineiksi haarukat ja veitset , vaikka he eivät vielä osaisi käyttää niitä. Lasten on hyvä tutustua niihin rauhassa ja pikkuhiljaa ottaa sekä haarukat että veitset käyttöön. Kun lapsi alkaa kiinnostua niiden käyttämisestä, voi aikuinen alkaa opastaa niiden oikeaoppista käyttöä ja tarjota ne oikein lapsen käteen.  Lapset ovat kiinnostuneita oppimaan ja aikuinen toimii ruokailussa mallina.

Ruokailun aikana omahoitaja ruokailee oman lapsiryhmän kanssa ja ohjaa ruokailun kulkua. Omahoitaja huomioi lasten kiinnostusta ruokaa kohtaan, pitää yllä keskustelua ja huolehtii, että pöydässä on rauhallinen ja miellyttävä tunnelma.  Ruokailussa voidaan keskustella mitä ruoka sisältää ja kannustaa lapsia maistamaan eri makuja. Omahoitaja toimii esimerkkinä ruokailulle.  Lapset oppivat nauttimaan erilaisista ruuista ja maistelemaan uusia makuja positiivisella mielellä.  Onnistunut ja miellyttävä ruokahetki on kaikkien ilo! Ruokaillessa voimme muutenkin jakaa kuulumisia ja jutella tärkeistä asioista, kuitenkin hyvät tavat huomioiden.

Omassa päiväkodissamme olemme myös innostuneet Sapere – ruokakasvatusmenetelmästä, jossa erilaisiin makuihin tutustutaan eri aistien avulla ja mahdollisimman paljon itse kokien ja tehden. Lasten kanssa leivotaan ja myös mm. tutustutaan eri kasviksiin ja hedelmiin -  tunnistetaan niitä , pilkotaan, haistellaan ja maistellaan ja tehdään aineksista salaatteja  yms..  Lasten kanssa tehdään pieniä työtehtäviä ruokailuun liittyen, kuten esimerkiksi pöytien kattaminen, lautasliinojen taittelu ym. sekä keskustelemme terveellisistä ruokailutottumuksista.

Vastaava lastentarhanopettaja Sari Epäilys Kärrystä